Popularne metody oszustw
PHISHING
Fałszywe e-maile
QUISHING
Fałszywe kody QR
VISHING
Fałszywe rozmowy
SMISHING
Fałszywe wiadomości SMS
PHISHING
1. Co to jest?
Phishing to forma oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod zaufane instytucje lub osoby oraz wykorzystują ludzkie emocje (jak stres czy strach) w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak np. login i hasło do bankowości lub dane kart płatniczych. Nazwa phishing budzi skojarzenia z angielskim słowem fishing, czyli łowienie ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują odpowiednio przygotowaną "przynętę".? Wykorzystują do tego fałszywe e-maile, wiadomości SMS, komunikatory i portale społecznościowe, a także podrobione strony internetowe.
2. Jak wygląda przykładowe oszustwo?
Najczęściej atak rozpoczyna się od wysyłki fałszywej wiadomości, nakłaniającej do kliknięcia w złośliwe linki, prowadzące do stron wyłudzających dane finansowe oraz osobowe. Zazwyczaj w treści komunikacji wykorzystywane są elementy socjotechniki (presja autorytetu i czasu), aby skłonić atakowanego do natychmiastowego i nieprzemyślanego podjęcia niekorzystnego działania.
Po kliknięciu w link użytkownicy są przekierowywani na podrobioną stronę, która imituje np. interfejs znanego serwisu (np. Netflix), stronę banku. Jest ona zazwyczaj jest łudząco podobna do autentycznej strony www. Wprowadzenie danych na takiej fałszywej stronie jest równoznaczne z przekazaniem ich przestępcom.
W kolejnym etapie ataku oszuści cyberprzestępcy wysyłają informację o nieopłaconej usłudze (np. braku płatności za subskrypcję, nieopłaconej paczce czy niezapłaconej fakturze) wraz z odnośnikiem do strony umożliwiającej płatność. Dzięki temu mogą uzyskać dane karty płatniczej ofiary.
3. Jak się uchronić przed oszustwem?
  • Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.
  • Zawsze weryfikuj adres strony, na której podajesz dane osobowe, dane swojej karty płatniczej lub dane logowania do bankowości elektronicznej - powinien zaczynać się od "https://", a strona powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL. Oszuści wykorzystują tzw. tiny-URL, czyli skrócone adresy stron internetowych. Stąd też zalecamy zwracanie szczególnej uwagi na nazwy stron internetowych, które przesyłane są w mailach czy SMS-ach np. zamiast www.allegro.pl wykorzystywany może być fałszywy adres www.allegrosklep.online.
  • Nigdy nie loguj się na konto w banku z linka otrzymanego mailem, SMS-em, czy poprzez komunikator.
  • Nigdy nie przekazuj danych karty płatniczej na stronie pochodzącej z linka otrzymanego mailem, SMS-em, czy poprzez komunikator.
  • Skontaktuj się z podmiotem/firmą, od której otrzymałeś wiadomość. Nie dzwoń i nie odpisuj na numer, z którego otrzymałeś SMS - sprawdź kontakt na oficjalnej stronie usługodawcy.
  • Nie podawaj swoich danych osobowych i/lub logowania na stronach, na które zostajesz przekierowany po kliknięciu w link.
  • Uważnie czytaj wszystkie SMS-y z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nigdy nie akceptuj operacji i transakcji, których nie rozpoznajesz.
Pamiętaj, że Bank Nowy nie wysyła wiadomości e-mail, zawierających link, w który należy kliknąć!
4. Jak zareagować na podejrzenie phishingu?
  • Natychmiast zamknij stronę, która otworzyła się po kliknięciu w link!
  • Nie loguj się na konto w Banku na stronie, na którą zostałeś przekierowany po wejściu w link.
  • Oznacz nadawcę wiadomości e-mail w swojej skrzynce odbiorczej jako spam, wiadomości śmieci lub podejrzany.
  • Zadzwoń na naszą infolinię lub udaj się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. i poinformuj nas o podejrzanej sytuacji.
  • Przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego, aby sprawdzić, czy nie zostało zainfekowane.
  • Możesz samodzielnie zablokować dostęp do bankowości elektronicznej bankNOWY24 za pośrednictwem strony do logowania. Po zablokowaniu dostępu poinformuj nas o tym fakcie.
  • Zgłoś podejrzaną wiadomość do zespołu Cert Polska na stronie www.incydent.cert.pl.
5. Co zrobić gdy doszło do oszustwa?
  • Jeśli podałeś dane do logowania - zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej na stronie www.banknowy24.pl lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś dane karty płatniczej - zastrzeż swoją kartę w bankowości elektronicznej lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś swoje dane osobowe - zastrzeż swój PESEL, zastrzeż dokument tożsamości.
  • Odinstaluj wszystkie nowe aplikacje, przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego.
  • Zmień hasła do swoich wszystkich aplikacji i kont, ale korzystając z innego urządzenia (np. jeśli aplikacja była pobrana na telefon, hasła zmieniamy na komputerze), przy zmienianiu haseł wybierz opcję "wyloguj ze wszystkich urządzeń".
  • Jeśli pobrałeś złośliwe oprogramowanie i masz zainstalowaną także aplikację innego banku - również poinformuj ich o zdarzeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim swoim środkom.
  • Bezwzględnie zgłoś sprawę do organów ścigania!
QUISHING
1. Co to jest?
Quishing to oszustwo, będące pochodną phishingu, w którym przestępcy wykorzystują fałszywy kod QR. Kod QR (z ang. Quick Response Code - kod szybkiej odpowiedzi) to kwadratowy obraz z szeregiem czarno-białych wzorów, które widzimy w Internecie, gazetach, broszurach czy na plakatach. Zeskanowanie kodu pozwala przejść bezpośrednio do strony internetowej czy aplikacji, co oszczędza nasz czas.
2. Jak wygląda przykładowe oszustwo?
Naklejki z fałszywymi kodami QR, mogą być umieszczone np. na bankomatach, na co nie ma zgody właścicieli (tj. banków i sieci bankomatowych), a także na przystankach komunikacji miejskiej, w klubach itp.
Po zeskanowaniu podrobionego kodu QR, ofiara zostaje przekierowana na np. fałszywą stronę znanej marki, banku lub innej instytucji, na której nieświadomy użytkownik może podać swoje dane osobowe lub/i logowania. Na urządzenie, za pomocą którego zeskanowano obrazek, może również zostać pobrana niebezpieczny plik lub aplikacja, która je zainfekuje. Może także dojść do uruchomienia usług typu SMS Premium, które obciążają abonament użytkownika.
3. Jak się uchronić przed oszustwem?
  • Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.
  • Nie skanuj kodów, co do których nie masz pewności, że są bezpieczne.
  • Wyłącz funkcję automatycznego skanowania kodów QR w ustawieniach urządzenia.
  • Zachowaj szczególną uwagę, gdy podczas skanowania kodu jesteś proszony/a o pobranie pliku, aplikacji lub aktualizację urządzenia.
  • Zachowaj czujność, jeśli zostałeś przekierowany na stronę, która wiąże się z finansami (np. strona Banku, strona pośrednika płatności).
  • Nie podawaj swoich danych osobowych i/lub logowania na stronach, na które zostajesz przekierowany po zeskanowaniu kodu.
Pamiętaj, że Bank Nowy nie korzysta z kodów QR w celu komunikacji z Klientem!
4. Jak zareagować na podejrzenie quishingu?
  • Natychmiast zamknij stronę, która otworzyła się po zeskanowaniu kodu!
  • Nie loguj się na konto w Banku na stronie, na którą zostałeś przekierowany po zeskanowaniu kodu.
  • Zadzwoń na naszą infolinię lub udaj się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. i poinformuj nas o podejrzanej sytuacji.
  • Przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego, aby sprawdzić, czy nie zostało zainfekowane.
  • Możesz samodzielnie zablokować dostęp do bankowości elektronicznej bankNOWY24 za pośrednictwem strony do logowania. Po zablokowaniu dostępu poinformuj nas o tym fakcie.

5. Co zrobić gdy doszło do oszustwa?
  • Jeśli podałeś dane do logowania - zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej na stronie www.banknowy24.pl lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś dane karty płatniczej - skontaktuj się z infolinią Banku w celu zastrzeżenia karty.
  • Jeśli podałeś swoje dane osobowe - zastrzeż swój PESEL, zastrzeż dokument tożsamości.
  • Odinstaluj wszystkie nowe aplikacje, przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego.
  • Zmień hasła do swoich wszystkich aplikacji i kont, ale korzystając z innego urządzenia (np. jeśli aplikacja była pobrana na telefon, hasła zmieniamy na komputerze), przy zmienianiu haseł wybierz opcję "wyloguj ze wszystkich urządzeń".
  • Jeśli pobrałeś złośliwe oprogramowanie i masz zainstalowaną także aplikację innego banku - również poinformuj ich o zdarzeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim swoim środkom.
  • Bezwzględnie zgłoś sprawę do organów ścigania!
VISHING
1. Co to jest?
Vishing jest formą phishingu wykorzystującą ludzkie emocje, takie jak stres i strach, poprzez kontakt telefoniczny. Przestępcy podszywają się najczęściej pod pracowników banków i innych instytucji, w tym instytucji państwowych. Chcą oni w ten sposób pozyskać wrażliwe informacje o swoich ofiarach takich jak np. login i hasło do bankowości, dane kart płatniczych.
2. Jak wygląda przykładowe oszustwo?
Przestępcy najczęściej wykorzystują nasze zaufanie do pracowników banku, policji lub instytucji takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy Urząd Skarbowy. Dzwonią z podstawionych numerów telefonu należących do wyżej wskazanych podmiotów i rozpoczynając rozmowę mogą nas poinformować np. o podejrzanym przelewie, zablokowaniu środków na koncie, włamaniu na konto, niezapłaconych podatkach, akcji ujęcia przestępcy lub wypadku komunikacyjnym bliskiej osoby.
Oszust podczas rozmowy wywiera na nas presję czasu, mówiąc że jeśli nie zadziałamy szybko, stracimy nasze środki pieniężne lub naszemu bliskiemu nie zostanie udzielona pomoc. Stres i strach przed utratą środków pieniężnych i o najbliższych, skłaniają nas do podążania za "instrukcjami" oszusta. W ten sposób przekonuje on do podania poufnych informacji lub do pobrania aplikacji/programu do kontroli naszego urządzenia, utrzymując przy tym, że służy to do pomocy i zapobiegnięciu utraty naszych środków.
3. Jak się uchronić przed oszustwem?
Podstawową zasadą obrony przed tym rodzajem oszustwa jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi - nigdy nie mamy pewności kto może się znajdować po drugiej stronie.
Pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
  • Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.
  • Jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz - rozłącz się!
  • Nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości internetowej ani pełnego numeru karty.
  • Nigdy nie podawaj przez telefon hasła do bankowości internetowej, trzy cyfrowego kodu z karty CVV ani PIN-u do karty czy bankowości elektronicznej.
  • Nigdy nie podawaj przez telefon żadnych kodów autoryzujących SMS.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które rzekomo ma poprawić dostępność lub bezpieczeństwo usług bankowych (np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport).
  • Uważnie czytaj wszystkie SMS-y z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nigdy nie akceptuj operacji i transakcji, których nie rozpoznajesz.
4. Jak zareagować na podejrzenie vishingu?
  • Nie daj się zastraszyć, a w razie jakichkolwiek wątpliwości rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na naszą infolinię. Nie oddzwaniaj jednak na wcześniejszy numer, z którego ktoś dzwonił do Ciebie, tylko samodzielnie wpisz jeden z naszych numerów: 801372772 lub 134655750.
  • Możesz wejść na naszą stronę i złożyć formularz kontaktowy, a to my skontaktujemy się z Tobą.
  • Możesz zmienić hasło do logowania do bankowości elektronicznej oraz swoich innych kont i aplikacji.
  • Możesz samodzielnie zablokować dostęp do bankowości elektronicznej bankNOWY24 za pośrednictwem strony do logowania. Po zablokowaniu dostępu poinformuj nas o tym fakcie.
  • Zadzwoń na naszą infolinię lub udaj się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. i poinformuj nas o podejrzanej sytuacji.
5. Co zrobić gdy doszło do oszustwa?
  • Jeśli podałeś dane do logowania - zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej na stronie www.banknowy24.pl lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś dane karty płatniczej - zastrzeż swoją kartę w bankowości elektronicznej lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś swoje dane osobowe - zastrzeż swój PESEL, zastrzeż dokument tożsamości.
  • Odinstaluj wszystkie nowe aplikacje, przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego.
  • Zmień hasła do swoich wszystkich aplikacji i kont, ale korzystając z innego urządzenia (np. jeśli aplikacja była pobrana na telefon, hasła zmieniamy na komputerze), przy zmienianiu haseł wybierz opcję "wyloguj ze wszystkich urządzeń".
  • Jeśli pobrałeś złośliwe oprogramowanie i masz zainstalowaną także aplikację innego banku - również poinformuj ich o zdarzeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo.
  • Bezwzględnie zgłoś sprawę do organów ścigania!
Źródła: gov.pl, cert.pl
SMISHING
1. Co to jest?
Smishing to oszustwo, będące pochodną phishingu, w którym przestępcy przesyłają fałszywe wiadomości SMS (najczęściej zawierające fałszywy link).
2. Jak wygląda przykładowe oszustwo?
Najczęściej wiadomości, które otrzymujemy od oszustów, zawierają linki, które prowadzą do fałszywych stron logowania, które są łudząco podobne do tych prawdziwych. Zazwyczaj są to strony wykorzystujące wizerunek banku, firm kurierskich, instytucji państwowych, a także bramki płatności. Wpisanie danych na takiej podrobionej stronie internetowej jest równoznaczne z przekazaniem ich przestępcom.
Kliknięcie w przesłany przez oszustów link może również prowadzić do pobrania szkodliwego oprogramowania szpiegującego, które pozwala przestępcom przejąć kontrolę nad naszym urządzeniem lub pozwala śledzić każdą naszą aktywność - również tę w aplikacjach czy na stronach logowania, np. Banku.
Czasami wiadomości smishingowe nakłaniają odbiorcę do wykonania połączenia na wskazany numer telefonu. Jeśli użytkownik zdecyduje się zadzwonić, jego rozmówca (bardzo często automatyczna sekretarka/bot) proszą, by podążać za instrukcją, która wcześniej czy później prosi o podanie danych logowania lub numer karty płatniczej (wraz z kodem CVV). Zdarza się też, że oszuści prowadzą wymianę wiadomości SMS ze swoją ofiarą, i nakłaniają ją do podania potrzebnych im informacji.
3. Jak się uchronić przed oszustwem?
  • Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.
  • Zanim klikniesz w link przesłany w wiadomości zweryfikuj czy jest ona prawdziwa.
  • Skontaktuj się z podmiotem/firmą, od której otrzymałeś wiadomość. Nie dzwoń i nie odpisuj na numer, z którego otrzymałeś SMS - sprawdź kontakt na oficjalnej stronie usługodawcy.
  • Nie podawaj swoich danych osobowych i/lub logowania na stronach, na które zostajesz przekierowany po kliknięciu w link.
  • Włącz dwuskładnikowe uwierzytelnianie we wszystkich swoich usługach.
  • Uważnie czytaj wszystkie SMS-y z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nigdy nie akceptuj operacji i transakcji, których nie rozpoznajesz.
Pamiętaj, że Bank Nowy nie wysyła wiadomości SMS z prośbą o udostępnienie Twoich danych.
4. Jak zareagować na podejrzenie smishingu?
  • Natychmiast zamknij stronę, która otworzyła się po wejściu w link z wiadomości!
  • Nie loguj się na konto w Banku na stronie, na którą zostałeś przekierowany po wejściu w link.
  • Zadzwoń na naszą infolinię lub udaj się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. i poinformuj nas o podejrzanej sytuacji.
  • Przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego, aby sprawdzić, czy nie zostało zainfekowane.
  • Możesz samodzielnie zablokować dostęp do bankowości elektronicznej bankNOWY24 za pośrednictwem strony do logowania. Po zablokowaniu dostępu poinformuj nas o tym fakcie.
  • Przekaż wiadomość, którą dostałeś, bezpośrednio do zespołu CERT Polska na numer 8080.
5. Co zrobić gdy doszło do oszustwa?
  • Jeśli podałeś dane do logowania - zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej na stronie www.banknowy24.pl lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś dane karty płatniczej - zastrzeż swoją kartę w bankowości elektronicznej lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś swoje dane osobowe - zastrzeż swój PESEL, zastrzeż dokument tożsamości.
  • Odinstaluj wszystkie nowe aplikacje, przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego.
  • Zmień hasła do swoich wszystkich aplikacji i kont, ale korzystając z innego urządzenia (np. jeśli aplikacja była pobrana na telefon, hasła zmieniamy na komputerze), przy zmienianiu haseł wybierz opcję "wyloguj ze wszystkich urządzeń".
  • Jeśli pobrałeś złośliwe oprogramowanie i masz zainstalowaną także aplikację innego banku - również poinformuj ich o zdarzeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim swoim środkom.
  • Bezwzględnie zgłoś sprawę do organów ścigania!
Źródła: gov.pl
FAŁSZYWE
INWESTYCJE
1. Co to jest?
Oszustwo inwestycyjne to próba wyłudzenia pieniędzy, w której przestępcy podszywają się pod maklerów i brokerów giełdowych oraz wykorzystują socjotechniki, aby zachęcić swoje ofiary do zainwestowania w krypto waluty oraz inne aktywa. W swoich ogłoszeniach, które umieszczają m.in. w mediach społecznościowych i innych portalach internetowych, można znaleźć oferty bardzo szybkiego i wysokiego zysku bez ryzyka utraty pieniędzy. Oferty fałszywych inwestycji mogą być opatrzone wizerunkiem znanej osoby lub firmy, aby zwiększyć atrakcyjność ogłoszenia.
2. Jak wygląda przykładowe oszustwo?
Cyberprzestępcy kontaktują się ze swoimi ofiarami telefonicznie, e-mailowo lub przez media społecznościowe. Reklamy fałszywych inwestycji mogą być publikowane np. na Facebooku lub w innych portalach internetowych. W celu uwiarygodnienia całej historii, przestępcy często bezprawnie wykorzystują wizerunki znanych osób, aby udowodnić, że nawet takie osoby inwestują środki w dany produkt. Oferta zawsze jest bardzo interesująca, a oszust obiecuje brak ryzyka inwestycyjnego. Po kliknięciu w taką reklamę, ofiara jest przenoszona na stronę, na której proszona jest o wypełnienie swoich danych w celach rejestracyjnych lub o zainstalowanie aplikacji do inwestowania.
Po rejestracji, z potencjalnym inwestorem kontaktuje się przestępca podający się najczęściej za brokera lub konsultanta inwestycyjnego. Informuje o potencjalnych zyskach z inwestycji, a następnie przekazuje ofierze numer rachunku (najczęściej należący do innej ofiary), na który ma ona przelać środki, które chce zainwestować. Początkowo oszuści przelewają na rachunek ofiary niewielkie kwoty (zysk z inwestycji), aby uśpić jej czujność i zaostrzyć apetyt na dalszy zysk z szybkiej inwestycji. W kolejnym etapie poszkodowany może otrzymać propozycję rejestracji na fałszywych platformach inwestycyjnych, aby pomnożyć swoje środki (dzięki rejestracji oszuści zwykle otrzymują dane karty płatniczej ofiary).
Gdy ofiara nie chce już dalej inwestować pieniędzy i chce wypłacić wypracowane zyski, przestępcy pod pretekstem pomocy w wypłacie jej środków z inwestycji proszą ją, aby ta na swoim urządzeniu zainstalowała legalny program do zarządzania zdalnym pulpitem np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport. Zmanipulowana ofiara udostępniając zawartość swojego pulpitu, loguje się do bankowości internetowej i w ten sposób udostępnia kolejne swoje dane. Bardzo często, gdy ofiara chce wypłacić pieniądze z inwestycji, kontakt z oszustami po prostu się urywa.
3. Jak się uchronić przed oszustwem?
  • Zapamiętaj: oferta szybkiego i wysokiego zysku zapewne jest oszustwem, a reklamy ze znanymi osobami lub firmami mogą być fałszywe.
  • Jeśli chcesz inwestować - poradź się zaufanego oraz zweryfikowanego specjalisty finansowego.
  • Nie reaguj na posty i reklamy w mediach społecznościowych, w których obiecywany jest wysoki zysk pozbawiony ryzyka straty.
  • Sprawdź czy oferta pochodzi ze sprawdzonego źródła (np. czy widnieje na oficjalnej stronu podmiotu).
  • Nie udostępniaj dalej podejrzanych ofert, aby nie narazić innych na potencjalne straty.
  • Nie instaluj żadnych programów służących do udostępniania zdalnego pulpitu (np. TeamViewer, AnyDesk).
4. Jak zareagować na podejrzenie oszustwa?
  • Jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz - rozłącz się.
  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej w trakcie kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu.
  • Nigdy nie podawaj osobie trzeciej kod-ów SMS autoryzujących operacje bankowe.
  • Zawsze dokładnie czytaj komunikaty i sprawdzaj transakcje, które potwierdzasz za pośrednictwem kod-ów SMS, w szczególności zwróć uwagę na numer rachunku odbiorcy i kwotę realizowanej operacji.
  • Jeżeli realizujesz przelew na rachunek firmy oferującej inwestycje lub na giełdę kryptowalut, zwróć uwagę na dane odbiorcy przelewu (nie powinny być to dane osoby fizycznej).
  • Zadzwoń na naszą infolinię lub udaj się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. i poinformuj nas o podejrzanej sytuacji.
5. Co zrobić gdy doszło do oszustwa?
  • Jeśli podałeś dane do logowania - zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej na stronie www.banknowy24.pl lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś dane karty płatniczej - zastrzeż swoją kartę w bankowości elektronicznej lub skontaktuj się z infolinią Banku.
  • Jeśli podałeś swoje dane osobowe - zastrzeż swój PESEL, zastrzeż dokument tożsamości.
  • Odinstaluj wszystkie nowe aplikacje, przeskanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego.
  • Zmień hasła do swoich wszystkich aplikacji i kont, ale korzystając z innego urządzenia (np. jeśli aplikacja była pobrana na telefon, hasła zmieniamy na komputerze), przy zmienianiu haseł wybierz opcję "wyloguj ze wszystkich urządzeń".
  • Jeśli pobrałeś złośliwe oprogramowanie i masz zainstalowaną także aplikację innego banku - również poinformuj ich o zdarzeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo.
  • Bezwzględnie zgłoś sprawę do organów ścigania!
OSZUSTWA
NA LEGENDĘ
1. Co to jest?
Oszustwo na tzw. "legendę" polega na podszywaniu się przestępcy pod inną osobę, np. członka rodziny, policjanta, pracownika banku, lekarza. Jego celem jest wyłudzenie pieniędzy. Ofiarami tych przestępstw najczęściej stają się osoby w podeszłym wieku oraz osoby, które są bardziej podatne na manipulacje.
Sprawcy, kontaktując się z ofiarami, przedstawiają wymyśloną przez siebie historię, w oparciu o którą nakłaniają do przekazania im pieniędzy. Oszuści najczęściej informują o kłopotach finansowych bądź zdrowotnych osób najbliższych/ działaniach Policji wymagających wsparcia obywateli/ konieczność zabezpieczenia zagrożonych działaniem oszustów środków finansowych, znajdujących się na rachunku bankowym.
2. Jak wygląda przykładowe oszustwo?
Oszustwo "na legendę" opiera się głównie na kontakcie telefonicznym (jednak nie jest wykluczone, że przestępca nie zapuka do Twoich drzwi). Przestępcy dzwonią do swojej ofiary, przedstawiają się jako np. pracownik Banku, policjant, a także jako krewni ofiary. Podają fałszywe imię i nazwisko, a następnie informują o zagrożeniu: życia bądź zdrowia członków rodziny/ środków znajdujących się na rachunku bankowym ofiary. Najczęściej pojawia się również presja czasu. Celem działania przestępców jest pozyskanie środków pieniężnych od ofiary, danych do logowania do bankowości elektronicznej lub danych karty płatniczej. Oszuści mogą również nakłaniać do pobrania specjalnych aplikacji, które rzekomo będą miały chronić środki na koncie bankowym, a w rzeczywistości umożliwią przestępcom zdalny dostęp do urządzenia ofiary.
Przestępcy stale opracowują nowe schematy oszustw - poniżej przedstawiamy dwa wybrane scenariusze.
> Na pracownika banku
Sprawcy dzwonią i podają się za pracowników Banku. Informują o odnotowanym wniosku kredytowym. Gdy pokrzywdzony zaprzecza, że takowy złożył, sprawcy informują, że należy przelać zgromadzone środki na specjalny rachunek techniczny, aby nie stracić swoich środków. W rozmowie telefonicznej podają lub przesyłają w wiadomości SMS numer rachunku bankowego, na który bezpośrednio trafiają pieniądze pokrzywdzonego. W innej wersji sprawca dzwoni do starszej osoby i podaje się za pracownika banku, który ostrzega o próbie włamania na konto ofiary lub o konieczności zmiany hasła lub kodu PIN. Prosi o podanie danych do logowania lub kodów potwierdzających transakcje, które wykonuje sam lub zleca innym osobom.
> Na policjanta
Do osoby dzwoni zdenerwowany "policjant". Pyta, dlaczego osoba pomimo wysłanego wezwania nie stawiła się w jednostce Policji. Informuje, że zatrzymano osobę, która posiadała kilka podrobionych dowodów osobistych, w tym dowód z danymi ofiary. Z uzyskanych od zatrzymanego informacji wynika, że przestępcy znają również dane bankowości internetowej lub założyli konto bankowości internetowej ofiary i za chwilę ma dojść do włamania na konto. Proszą, aby osoba wybrała nr 112 (bez odkładania słuchawki), gdzie dyżurny potwierdzi dane dzwoniącego "policjanta". Następnie rozpoczyna się "policyjna akcja", w trakcie której osoba ma przelać/wypłacić pieniądze z konta.
Wykaz "legend" nigdy nie będzie katalogiem zamkniętym. Dopóki przestępcy dzięki swojej działalności nadal będą osiągać wysokie zyski, to na pewno nie zrezygnują z oszukiwania ludzi i opracowywania nowych schematów oszustw.
3. Jak uchronić się przed oszustwem?
  • Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.
  • Nie odbieraj połączeń z nieznanych numerów telefonu.
  • Nie podawaj nieznajomym informacji na swój temat.
  • Nikomu nie podawaj swoich danych do logowania do bankowości oraz danych karty płatniczej.
  • Pamiętaj, że policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych sprawach.
  • Nie wpuszczaj nieznajomych do swojego mieszkania - zweryfikuj identyfikator osoby podającej się za pracownika gazowi, spółdzielni czy energetyki.
4. Jak zareagować na podejrzenie oszustwa "na legendę"?
  • Jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz - rozłącz się!
  • Zadzwoń do bliskiej osoby lub instytucji, której pracownik rzekomo się z Tobą kontaktował i zweryfikuj przedstawione Ci informacje.
  • Nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych lub za pracowników np. Banku, policji.
  • Nie podawaj nikomu swoich danych do logowania.
  • Zadzwoń na naszą infolinię lub udaj się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. i poinformuj nas o podejrzanej sytuacji.
  • Zgłoś podejrzaną sytuację na policji oraz do zespołu Cert Polska na stronie cert.pl.
Źródła: knf.gov.pl, CSIRT KNF
Bankowość elektroniczna bankNOWY24
Kontakt