Aktualności

Bezpieczne zakupy na święta
W związku z tym, że większość z nas robi zakupy świąteczne w Internecie, oszuści również skupiają swoją uwagę głównie na sieci. Najpopularniejsze metody kradzieży informacji wykorzystywane przez cyberprzestępców to phishing, socjotechniki oraz fałszywe strony internetowe, dzięki którym pozyskują dane, które pozwalają przejąć konta (np. w mediach społecznościowych), skraść dane oraz środki. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, których warto się trzymać, aby chronić siebie i swoje pieniądze.
  1. Weryfikuj sklepy internetowe, w których robisz zakupy, sprawdź czy jest to na pewno autentyczny sklep. Nawet jeśli wydaje Ci się, że wcześniej kupowałeś w danym sklepie - sprawdź adres domeny i opinie użytkowników. Podobnie postępuj, jeżeli kupujesz na portalach aukcyjnych: sprawdzaj komentarze innych klientów danego sprzedawcy, korespondencję w sprawie sprzedaży prowadź wyłącznie w ramach wiadomości na danym portalu akcyjnym i jeśli to możliwe, wybieraj opcję płatności za pobraniem.
  2. Uważaj na reklamy, w których oferują Ci produkty w znacząco obniżonej cenie. Ekspres do kawy czy zestaw upominkowy kosmetyków drogiej marki za 9zł powinien Cię zaniepokoić, a nie zachęcić do zakupu - często "podatek" lub "opłata za dostawę", którą musisz ponieść poprzez podanie danych karty płatniczej skutkuje zapisaniem Cię do płatnej subskrypcji. Taka subskrypcja może odnawiać się nawet kilka razy w tygodniu, pobierając kilkadziesiąt złotych z Twojego konta!
  3. Nie pobieraj aplikacji z niezaufanych źródeł - zastanów się czy aplikacja do śledzenia Świętego Mikołaja, reklamowana w mediach społecznościowych, która ma niewiele recenzji i trzeba ją pobrać z jakiejś zewnętrznej strony, na pewno jest Ci potrzebna? Taka aplikacja może po pobraniu zainfekować Twoje urządzenie, dzięki czemu oszuści mogą skraść poufne dane, takie jak dane do logowania czy dane karty płatniczej.
  4. Uważaj na wiadomości, których nadawcą rzekomo są firmy kurierskie. Oszuści wykorzystują zwiększony ruch w sklepach internetowych i wysyłają SMS-y z informacją o konieczności dopłaty do paczki na losowe numery telefonów - zwykle od kilku złotych. Wiadomości zawierają link, który kieruje do fałszywej strony firmy kurierskiej, na której wymagane jest zalogowanie do bankowości elektronicznej lub podanie danych karty płatniczej - nie podawaj żadnych danych w formularzach, które wyświetlają się po kliknięciu w link.
  5. Uważaj również, kiedy dostajesz wiadomość e-mail, SMS lub w komunikatorze, w której znana firma lub osoba proponują Ci promocje, ogromne zniżki na towary lub oferują darmowe produkty. W ten sposób oszuści chcą wyłudzić od Ciebie poufne informacje, dlatego jeszcze raz przypominamy - nie klikaj w linki z wiadomości i nie podawaj żadnych danych osobowych, danych kart płatniczych i danych do logowania m.in. w formularzach, które się wyświetlą.
  6. Uważnie czytaj SMS autoryzujące, które otrzymujesz i nigdy nie podawaj osobom trzecim kodów, które się w nich znajdują. Jeśli to zrobisz, możesz np. zaakceptować zleconą przez oszusta płatność lub też dodać swoją kartę do jego portfela Google, dzięki czemu oszust będzie mógł dokonywać płatności Twoją kartą płatniczą za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
  7. Uważaj na oferty pracy sezonowej - oszuści tworzą fałszywe ogłoszenia na legalnych portalach z ofertami pracy. Podczas procesu rekrutacyjnego proszą o wypełnienie ankiety, która ma na celu wyłudzenie wrażliwych danych osobowych, przez co możesz stać się słupem finansowym.
Jednak to nie wszystko - musimy uważać również robiąc zakupy w sklepach stacjonarnych. W zatłoczonych miejscach takich jak sklepy, centra handlowe lub parkingi, możemy być narażeni na działanie złodziei. Często celem ataku są torby z zakupami pozostawione bez nadzoru lub Klienci opuszczający sklepy - wśród tłumu możemy nawet nie zauważyć kiedy ktoś wyjął nam z kieszeni lub torby telefon albo portfel. Dlatego też zawsze zwracaj uwagę na otoczenie, w którym się znajdujesz i przechowuj portfel oraz telefon w bezpiecznym miejscu, mając je cały czas na widoku.
Jeśli jednak padniesz ofiarą kradzieży karty płatniczej lub urządzenia służącego do płatności mobilnych - od razu zastrzeż kartę dzwoniąc na naszą Infolinię pod numer 801 372 772 lub Infolinię Santander pod numer 618 565 278 . W ten sposób uchronisz się przed utratą swoich środków.
Na koniec - pamiętaj!
  • uważnie czytaj SMS od Banku,
  • nie przekazuj pieniędzy obcym osobom i organizacjom,
  • nie podawaj swoich danych osobowych, danych karty płatniczej lub danych do logowania do bankowości elektronicznej w formularzach wyświetlających się po kliknięciu w otrzymany link lub reklamę w mediach społecznościowych,
  • nie udostępniaj nikomu kodów autoryzujących płatność lub dodanie karty płatniczej do mobilnego portfela Google,
  • weryfikuj sklepy internetowe, w których robisz zakupy,
  • nie pobieraj aplikacji z nieznanych źródeł.
Źródła: cyberdefence24.pl, bank.pl, policja.gov.pl, Visa
POWRÓT