Aktualności

Uważaj na fałszywe reklamy i konkursy w mediach społecznościowych!
Oszuści chętnie korzystają z reklam i postów sponsorowanych w social mediach, ponieważ dzięki temu mogą dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Praktycznie codziennie na Facebooku pojawiają się nowe wpisy, przy czym najczęściej wykorzystywane schematy to:
  • konkurs/losowanie, w którym możesz wygrać atrakcyjną nagrodę np. drogi telefon w zamian za wypełnienie ankiety konkursowej,
  • wyprzedaż ze względu na zmianę asortymentu w sklepie np. ekspresy do kawy za 9 zł wyprzedawane przez popularne markety,
  • tajemnicze pudełka, które można dostać za darmo np. z ubraniami, z artykułami drogeryjnymi,
  • wyznanie byłego pracownika firmy, który wyjawia tajemnicę firmy dotyczącą tego w jaki sposób otrzymać darmowe produkty.
Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z fałszywą reklamą lub konkursem w ramach postu sponsorowanego?
1. Każdy fałszywy post jest przeładowany zapewnieniami, że wszystko o czym właśnie czytasz to prawda oraz że jest to oferta ograniczona czasowo przykładowo:
  • konkurs i wyprzedaż trwają określony czas ze względu na swoją specyfikę,
  • rzekome darmowe produkty, o których mówi były pracownik firmy mają być dostępne tylko do momentu, w którym dana firma się zorientuje i zablokuje możliwość zamawiania.
2. Post zawiera link, który przekierowuje na stronę mającą przypominać stronę internetową sklepu, o którym mowa w reklamie.
3. Na stronie znajduje się specjalna ankieta, w której musimy podać swoje dane osobowe i teleadresowe oraz dane karty płatniczej.
4. Zwykle jedyny koszt jaki musimy ponieść to opłata za dostawę oferowanego produktu. W tym celu musimy właśnie wypełnić w/w ankietę. Koszt przesyłki wynosi zazwyczaj 9 zł (czyli 2 euro). Informacja o opłacie może być zamieszczona już w poście reklamowym lub pojawić się dopiero w momencie, w którym po kliknięciu w link zostaniemy przeniesieni na podstawioną stronę. Często taką transakcję należy potwierdzić kodem 3DSecure, co może nam dawać złudne poczucie, że transakcja jest bezpieczna.

Jeżeli uwierzymy w informacje zawarte w fałszywej reklamie i wypełnimy ankietę, to przekażemy oszustom wszystkie dane swojej karty, a oni na pewno je wykorzystają. Najczęściej wypełnienie ankiety wiąże się z zapisaniem karty płatniczej do płatnej subskrypcji, w której pierwsza transakcja jest równa zwykle właśnie ok. 9 zł (2 euro). Niejednokrotnie oszuści w kolejnym etapie inicjują transakcje aż do momentu wyprowadzenia z rachunku wszystkich środków.

Jak uchronić się przed utratą środków?
  • Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.
  • Weryfikuj informacje, które widzisz w internecie - jeżeli widzisz reklamę w mediach społecznościowych, wyszukaj zawarte w niej informacje w Google aby upewnić się czy są prawdziwe.
  • Nie klikaj w linki zawarte w postach.
  • Nie podawaj swoich danych osobowych, teleadresowych i danych karty płatniczej (tj. numer karty, data ważności, kod CVV/CVC) i/lub logowania na stronach, na które zostajesz przekierowany po kliknięciu w link.
  • Uważnie czytaj wszystkie SMS-y z banku oraz komunikaty autoryzacyjne. Nigdy nie akceptuj operacji i transakcji, których nie rozpoznajesz.

W przypadku, gdy jednak podasz dane swojej karty po kliknięciu w link z fałszywej reklamy - zastrzeż swoją kartę. Jak to zrobić?
  • zgłoś się do dowolnego oddziału Banku Nowego S.A.,
  • zadzwoń na naszą infolinię pod numer 801372772 lub 134655750,
  • zadzwoń na całodobową infolinię obsługiwaną przez Santander pod numer 618565278.
POWRÓT