Aktualności

UWAŻAJ! Oszustwo „na wygraną w konkursie”
Istnieje wiele scenariuszy tego oszustwa, jednak łączy je skuteczność. Przestępcy podszywają się pod znany dyskont spożywczy, wysyłając do klientów e-maile oferujące im wysokokwotowy bon - aby go odebrać wystarczy zapłacić tylko 9 złotych podatku.

W innym przypadku - przestępcy przejmują konta społecznościowe, a następnie wysyłają wiadomości do znajomych ofiary z prośbą o podanie numeru telefonu. Jeśli zdecydujesz się podać numer telefonu, osoby podszywające się pod "znajomego" informują o konkursie organizowanym przez znany podmiot, np. Ikea, Biedronka czy Lidl, w którym można wygrać atrakcyjną nagrodę pieniężną.

W kolejnym kroku przestępcy informują o konieczności podania: danych karty płatniczej, danych do logowania do bankowości elektronicznej lub kodu BLIK - w celu otrzymania przelewu w ramach nagrody za udział w konkursie bądź obiór bonu za lojalność.

W przypadku udostępnienia oszustom takich informacji - zamiast otrzymania pieniędzy możesz utracić środki zgromadzone na Twoim rachunku!

Przypominamy!
  • Nie podawaj danych karty płatniczej (tj. imię i nazwisko posiadacza, numer karty, data ważności, kod CVV/CVC) ani danych do logowania do bankowości elektronicznej (login, hasło, kod PIN) w celu otrzymania środków/nagrody.
  • Zwracaj uwagę na składnię oraz poprawność językową otrzymanych wiadomości.
  • W razie wątpliwości, co do autentyczności wiadomości warto skontaktować się z rzekomym nadawcą - podejdź do sklepu lub zadzwoń na infolinię.
  • Zawsze potwierdzaj tożsamość "znajomych", którzy proszą o pieniądze za pośrednictwem internetowych komunikatorów - najlepiej jest zadzwonić do takiej osoby.
  • Weryfikuj SMS-y autoryzujące transakcje - sprawdzaj czy odbiorca i kwota są prawidłowe.
  • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, aby zminimalizować ryzyko przejęcia ich przez oszustów.
  • Pamiętaj, że aby otrzymać od kogoś przelew wystarczy podać numer rachunku bankowego (nrb).


Źródło: policja.gov.pl
POWRÓT